ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισαγάγει τις/τους φοιτήτριες/τές στην ανάπτυξη διαφοροποιημένων κοινωνικο-πολιτισμικών «ταυτοτήτων» μέσα από τη συμμετοχή τους σε περιβάλλοντα για την προώθηση ακτιβιστικών δράσεων. Στο πλαίσιο του μαθήματος, αναπτύσσονται μετασχηματιστικά χαρακτηριστικά που αναδεικνύουν ποικίλες μορφές αλληλεπίδρασης φοιτητριών/τών με τοπικές κοινότητες, επαναπροσδιορίζοντας παραδοσιακές προσεγγίσεις στη βάση νέων ακαδημαϊκών προοπτικών, όπου όλοι/ες μαθαίνουν όταν εμπλέκονται ενεργά σε δι-ομαδικές πρακτικές (Ross, Li & Call-Cummings, 2022. Δραγώνα, 2020. Βίγκλας, Μάγος & Αλεξόπουλος, 2020). Στην κατεύθυνση αυτή, η συμπερίληψη της «φωνής» φοιτητριών/τών στην ακαδημαϊκή πρακτική έχει ως προϋπόθεση τον επαναπρογραμματισμό της ενεργούς εμπλοκής των φοιτητριών/τών στον σχεδιασμό πρακτικών αλληλεγγύης για την αμφισβήτηση κυρίαρχων τρόπων σκέψης, καθώς και στην ανάπτυξη ικανοτήτων για την υλοποίηση αποτελεσματικών παρεμβάσεων στο πλαίσιο εφαρμογής δράσεων για την κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα (Χαραβιτσίδης, 2020. Τσάφος, 2014. Cook-Gumperz, 2008). Με αυτό τον τρόπο, οι φοιτήτριες/τές συμμετέχουν στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής τους διαδικασίας, στοχεύοντας όχι μόνο στην απόκτηση βιωματικών εμπειριών, αλλά και στην καλλιέργεια αντιλήψεων για τον εαυτό ως δρώντα κοινωνικο-ιστορικά και μετασχηματιστικά υποκείμενα (Τσάφος, 2021. Ανδρούσου & Τσάφος, 2013). Μέσα από τις τέτοιες πρακτικές, η σχέση μεταξύ φοιτητριών/τών και τοπικών κοινοτήτων μετατρέπεται σε σχέση «συνομιλίας» που αναδεικνύει ερευνητικά πλαίσια καλλιέργειας ευαισθητοποίησης, κατανόησης, ενσυναίσθησης και σεβασμού των αναγκών ανθρώπων που προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (Biewend, 2021. Τσάφος, 2014. Broadhead, Johnston, Tobbel & Woolley, 2011). Ειδικότερα, στο πλαίσιο του μαθήματος, οι συμμετέχουσες/οντες φοιτήτριες/τές έχουν την ευκαιρία να επισκεφθούν και να υποστηρίξουν τη λειτουργία κοινωνικών, πολιτισμικών και παιδαγωγικών περιβαλλόντων και να αναστοχαστούν βάσει των υλοποιημένων ακτιβιστικών πρακτικών (π.χ. δομές παιδικής προστασίας, κοινωνικές κουζίνες αλληλεγγυης, ανάπτυξη δηµοκρατικών, ανοιχτών και συµπεριληπτικών πολιτισμικών δράσεων κ.ά.).κό περιεχόμενο για χρήση σε διάφορους χώρους όπως μουσεία, αρχεία, βιβλιοθήκες. Διαπραγματεύεται πρακτικές παραγωγής ιδεών, σημασιών/νοημάτων με τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών και μέσα από συγκεκριμένες μελέτες περίπτωσης εφαρμογών για διαφορετική χρήση. Στόχος του μαθήματος είναι αφενός να προσφέρει μια χαρτογράφηση του πεδίου και αφετέρου να εισαγάγει φοιτητές και φοιτήτριες σε βασικές πρακτικές δημιουργίας των πολιτιστικών αυτών προϊόντων σε συνδυασμό με βασικές έννοιες της ψηφιακής τεχνολογίας.
Στη διάρκεια του μαθήματος, φοιτητές και φοιτήτριες θα εκπονούν ασκήσεις σχετικές με το περιεχόμενο συγκεκριμένων ενοτήτων.
● Ανδρούσου, Α., & Τσάφος, Β. (2013). Εκπαιδεύοντας εκπαιδευτικούς ως μέντορες μελλοντικών εκπαιδευτικών σε ένα διερευνητικό αναστοχαστικό πλαίσιο. Στο Α. Ανδρούσου & Σ. Αυγητίδου (Επιμ.). Η πρακτική άσκηση στην αρχική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών: Ερευνητικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Δίκτυο Πρακτικών Ασκήσεων και ΤΕΑΠΗ -Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο.
● Βίγκλας, Λ., Μάγος, Κ., & Αλεξόπουλος, Χ. (2020). ROUTES Περπατώντας μαζί: Διαπολιτισμικές διαδρομές στην πόλη του Βόλου – Walking together: Intercultural routes in the city of Volos. Βόλος: Γραφικές Τέχνες «Παλμός».
Αναλυτικά για το μάθημα βλέπε εδώ.
Διεύθυνση
Γκλαβάνη 37 & 28ης Οκτωβρίου
38221 Βόλος
Τηλέφωνο
24210 93043 – 45
Διεύθυνση
Γκλαβάνη 37 & 28ης Οκτωβρίου
38221 Βόλος
Τηλέφωνο
24210 93043 – 45