Ελισάβετ Κιουρτσόγλου

Ελισάβετ Κιουρτσόγλου
Βαθμίδα: Επίκουρη καθηγήτρια
Γνωστικό αντικείμενο: Σπουδές Σχεδιασμού και Θεωρίες Χώρου – Ήχου
ΦΕΚ Γ΄ 2309/15.09.2022
Email: ekiourtsoglou@uth.gr
Τηλ.: 24210 93055
Προσωπικός ιστότοπος:
Ερευνητικά ενδιαφέροντα και θεματικές διδακτορικών διατριβών: Αναλογίες μεταξύ Τεχνών και Επιστημών, Θεωρία και Ιστορία της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός, Σπουδές Ήχου, Αφηγήματα του Σχεδιασμού, Αρχιτεκτονική & Μουσική, Σπουδές Ήχου, Ηχητικά Περιβάλλοντα, Ακουστικός Χώρος, Ατμοσφαιρικές & Αισθητηριακές Σπουδές, Ενσώματη Χωρική Εμπειρία, Κριτικές Σπουδές Αναπηρίας, Αναπαραστατικές Πρακτικές (κειμενικές, οπτικές, ηχητικές), Επιστημολογία της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονική & Μέσα, Πολιτισμικά Φαντασιακά του Χώρου, Ιστορία της Μεταπολεμικής Ελλάδας, Αρχιτεκτονική & Πολιτισμική Ιστορία του 20ού αιώνα, Διεπιστημονικές Μελέτες Σχεδιασμού
Είμαι αρχιτέκτονας–μηχανικός και ερευνήτρια με ενδιαφέρον για τις σχέσεις ανάμεσα στην αρχιτεκτονική, τη μουσική, τις τέχνες και τις επιστήμες. Κατέχω δίπλωμα Αρχιτεκτονικής (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας) και μεταπτυχιακό στην Ιστορία και Θεωρία της Αρχιτεκτονικής (ΕΜΠ). Η διδακτορική μου διατριβή, την οποία ολοκλήρωσα στο Université Paris 8 με υποτροφίες από την Κυβέρνηση της Γαλλίας, το Ίδρυμα Λεβέντη, το Ίδρυμα Μιχελή, το Ίδρυμα Παιδείας και Ευρωπαϊκού Πολιτισμού και το ΙΚΥ, εξετάζει τη σχέση μουσικής και αρχιτεκτονικής στο έργο του Ιάννη Ξενάκη και τιμήθηκε με το Prix de la Recherche της Académie d’Architecture στο Παρίσι (2017). Είμαι συγγραφέας του βιβλίου Για τον Ρυθμό στην Αρχιτεκτονική: Ιάννης Ξενάκης (Νεφέλη, 2022) και συν-επιμελήτρια του συλλογικού τόμου The Sound of Architecture: Acoustic Atmospheres in Place (Leuven University Press, 2022, με την Αγγελική Σιώλη). Έχω δημοσιεύσει σε διεθνή περιοδικά με κριτές και έχω διδάξει σε αρκετές σχολές αρχιτεκτονικής στη Γαλλία. Από το 2019 διδάσκω στο Τμήμα Πολιτισμού, Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών.
Η έρευνά μου εξετάζει πώς τα αφηγήματα του σχεδιασμού συγκροτούνται μέσα από θεωρητικούς λόγους, αισθητηριακές πρακτικές, αναπαραστατικές τεχνικές και πολιτισμικά πλαίσια. Κεντρικός άξονας του έργου μου είναι η σχέση αρχιτεκτονικής και μουσικής—συμπεριλαμβανομένων του ρυθμού, της δομής, της ακουστικής αντίληψης και της ακρόασης—ως τρόπος κατανόησης του πώς παράγεται το χωρικό νόημα. Εξετάζω πώς ο ήχος, η μουσική, τα ακουστικά περιβάλλοντα και οι ατμόσφαιρες επηρεάζουν τη φαντασία, την αναπαράσταση και τη βιωμένη εμπειρία του χώρου. Ενσωματώνοντας τις Κριτικές Σπουδές Αναπηρίας, διερευνώ πώς διαφορετικές ενσώματες και αισθητηριακές εμπειρίες—ακοή, ακρόαση, πολυαισθητηριακή πρόσληψη—εντάσσονται ή αποκλείονται από τα επιστημονικά και επαγγελματικά αφηγήματα του σχεδιασμού. Η οπτική αυτή αναδεικνύει ζητήματα κανονικότητας, πρόσβασης και αισθητηριακής διαφοράς στη διαμόρφωση της αρχιτεκτονικής γνώσης. Παράλληλα, ασχολούμαι με την ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας, εξετάζοντας πώς οι πρακτικές σχεδιασμού, οι υλικές και ηχητικές υποδομές, οι αναπαραστάσεις στα μέσα και τα πολιτισμικά φαντασιακά ανασυγκρότησαν τις χωρικές και αισθητηριακές συνθήκες των πρώτων μεταπολεμικών δεκαετιών. Σε όλα τα παραπάνω, προσεγγίζω τον σχεδιασμό ως ένα δυναμικό πεδίο όπου η γνώση, η ενσώματη εμπειρία, οι τέχνες (ιδίως η μουσική) και τα μέσα αναδιαμορφώνουν συνεχώς τους τρόπους με τους οποίους ο χώρος παράγεται, αφηγείται και βιώνεται. Ιδιαίτερα με ενδιαφέρουν η γραφή και η αφήγηση ως μέσα παραγωγής θεωρίας και επαναστοχασμού της γνώσης για τον χώρο.
Επιβλέπω διδακτορικές διατριβές που εξετάζουν πώς συγκροτούνται τα αφηγήματα του σχεδιασμού μέσα από θεωρητικά, αισθητηριακά, μουσικά, τεχνολογικά και ιστορικά πλαίσια. Ιδιαίτερα ενδιαφέρομαι για τη σχέση αρχιτεκτονικής και μουσικής, και για τον ρόλο του ήχου, της ακρόασης, της ατμόσφαιρας και των ακουστικών περιβαλλόντων στη διαμόρφωση της χωρικής εμπειρίας. Το έργο μου ενσωματώνει επίσης τις Κριτικές Σπουδές Αναπηρίας, καθώς και το ενδιαφέρον μου για τη μεταπολεμική Ελλάδα, ως πεδία όπου ο σχεδιασμός, η μνήμη και τα πολιτισμικά φαντασιακά διασταυρώνονται. Ιδιαίτερα με ελκύουν διδακτορικά έργα που εξετάζουν πώς η γνώση, η ενσώματη εμπειρία, οι τέχνες και τα μέσα επηρεάζουν τους τρόπους με τους οποίους φανταζόμαστε, περιγράφουμε και κατοικούμε τον χώρο.



