Fundamentals of Cinematography

Code: ΕΠ 647

Semester: 6, 8

ECTS: 6

Apostolos Kordas

Course description

The course seeks to develop design processes and techniques in the design and development of audiovisual – non-interactive projects. Emphasis is placed on the use of audiovisual language, which, like any other language, requires both the knowledge of decoding and message production.

Based on the above finding, knowledge of both audio-visual “reading” and audiovisual “writing” becomes necessary, both as a way of communication and as a way of expression.

During the Semester, the basic principles and techniques of Cinematography, the distinction of the various categories of directing according to style, technique and the type of audiovisual narration are reported and analyzed. Screenings of films, in their entirety or excerpts, followed by critical analysis, discussion and small practical exercises (turning a story into a script, decoupage exercise, storyboard exercise, editing, etc.) are carried out. Finally, the students prepare the “Final Project” in groups of 3-5 people by “shooting” a simple film which they plan and carry out in all its production stages (script, decoupage, editing, etc.).

 

Syllabus

Suggested bibliography

  1. Arijon, Η γραμματική της φιλμικής γλώσσας Ι&ΙΙ, μτφρ. Βασίλης Βουτσινάς, εκδ. Plano 1986.
  2. Bazin, A. Τι είναι ο κινηματογράφος. Τόμος Ι. Μτφ. Κώστας Σφήκας. Αθήνα, Εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 1989.
  3. Bergman, H μαγική κάμερα, μτφρ. Θόδωρος Καλιφατίδης, εκδ. Κάκτος 1989.
  4. Bordwell D., Thompson K., Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου, Εκδ. Πολιτεία, Αθήνα 2011.
  5. Brown Β., Cinematography theory and practice for cinematographers and directors, 4rd Edition, Εκδ. Routledge, New York 2021.
  6. Γκοντάρ Ζ. Λ., Τόμος Α. Ζαν Λυκ, Κείμενα και συνεντεύξεις, Μτφρ. Μάριος Μωυσίδης, Σώτη Τριανταφύλλου, επιμ μτφρ Μπάμπης Ακτσόγλου, Χρυσάνθη Παπαλά, εκδ Αιγόκερως 1988.
  7. Chion, Ο ήχος στον κινηματογράφο, Πατάκης, Αθήνα, 2010
  8. .Guerin A., Η αφήγηση στον κινηματογράφο, υπεύθυνη σειράς Εύα Στεφανή, μτφρ. Δώρα Θυμιοπούλου, εκδ. Πατάκη 2003.
  9. Καρακάσης, Α., Γούσιος, Χ., Κεφάλας, Κ. (2015). Εφόδιο για νέους ντοκιμαντερίστες. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/3870
  10. Κυριακουλάκος, Π., Καλαμπάκας, Ε., (2015). Η οπτικοακουστική κατασκευή. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5709.
  11. Κυριακουλάκος, Π. (2016). Πληροφορική Κινηματογραφία. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/6370.
  12. Κουροσάβα Α., Κάτι σαν αυτοβιογραφία, Μτφρ. Μωραϊτης Μάκης, εκδ. Αιγόκερως 1990.
  13. Lewis J., Τα εκφραστικά μέσα του κινηματογράφου, μτφρ. Στεφανία Ρουμπή, εκδ. Καθρέφτης 2006
  14. Landau C., White T., 161 Μυστικά για ένα νέο κινηματογραφιστή, μτφρ. Κατερίνα Κακλαμάνη, εκδ. Πατάκη 2008.
  15. Lynch, Κυνηγώντας το μεγάλο ψάρι, μτφρ. Πάντσιος Γιώργ, υπευθ. εκδ. Εύα Στεφανή, εκδ. Πατάκη.
  16. Mαρτέν Μ., H Γλώσσα του Kινηματογράφου, Κάλβος, Αθήνα 1984.
  17. Μπουνιουέλ Λ., Η τελευταία πνοή, μτφρ. Μ. Μπαλάσκα, εκδ. Οδυσσέας, 1984.
  18. McKee, Το σενάριο, ουσία, δομή, ύφος και βασικές αρχές, μτφρ. Αντ. Καλοκύρης, υπεύθ. σειράς Εύα Στεφανή, εκδ. Πατάκη.
  19. Proferes, N., Film Directing Fundamentals, Εκδ. Focal Press 3rd ed. (2008)
  20. Perree R., «Εισαγωγή στην Βιντεοτέχνη» Εκδ. Αιγόκερως,Αθήνα 1994.
  21. Rees A. L., A History of Experimental Film and Video, Εκδ. British Film Inst. (1999).
  22. Σαντοριναίος, Μ., Ζώη, Σ., Δημητριάδη, Ν., Διαμαντόπουλος, Τ., Μπαρδάκος, Γ., 2015. Από τις σύνθετες τέχνες στα υπερμέσα και τους νέους εικονικούς-δυνητικούς χώρους. Ένα εγχειρίδιο για τον καλλιτέχνη που ασχολείται με την ψηφιακή τέχνη.. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/6076
  23. Σκοπετέας, Ι. (2015). Η δημιουργία της μυθοπλαστικής αφήγησης και τα είδη των κινηματογραφικών ταινιών. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5729
  24. Στανισλάφσκι Κ., Η δουλειά του ηθοποιού με τον εαυτό του. 1. Το βίωμα, μτφ. Βίκυ Λιακοπούλου, εκδ. Πλέθρον 2016, Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 33156208
  25. Στανισλάφσκι Κ., Η δουλειά του ηθοποιού με τον εαυτό του. 2. Η ενσάρκωση, μτφ. Χριστιάνα Μυγδάλη, Βασίλης Ντζούνης, εκδ. Πλέθρον 2016, Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 33156212
  26. Στεφανή Ε., Ντοκιμαντέρ: Το παιχνίδι της παρατήρησης, εκδ. Πατάκη, Αθήνα 2017.
  27. Συλλογικό έργο. Η πολιτική των δημιουργών, μτφρ. Μαρία Μπαλάσκα, εκδ. Αλεξάνδρεια 1989.
  28. Συλλογικό έργο, Με το βλέμμα του σκηνοθέτη, σύνταξη – μτφρ. Μάκης Μωραϊτης, εκδ. Καθρέφτης 2007.
  29. Siety E., Το πλάνο, μτφρ. Σωτήρης Καρκανιάς, εκδ. Πατάκη 2003.
  30. Strauss F., Hueta A., Η κατασκευή μιας ταινίας, υπεύθυνη σειράς Εύα Στεφανή, μτφρ. Μαρία Γαβαλά, εκδ. Πατάκη 2007
  31. Ταρκόφσκι Α., Σμιλεύοντας το Χρόνο, μτφρ. Σ. Βελέντζας, Νεφέλη, Αθήνα, 1987.
  32. Tirard L., Master Class. Μαθήματα Σκηνοθεσίας από τους σημαντικότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές, Επιμέλεια Εύα Στεφανή, Μτφρ. Αλκυόνη Τσέγκου, εκδ. Παττάκη 2009.
  33. Φελίνι Φ., Ο Φελίνι για τον Φελίνι, μτφρ. Καραϊσκάκη Τασούλα, εκδ. Οδυσσέας 1982.

Journals