Tο Τµήµα Πολιτισµού, Δηµιουργικών Μέσων και Βιοµηχανιών
του Πανεπιστηµίου Θεσσαλίας
Σας προσκαλεί στη διάλεξη του
Σταµάτη Σχιζάκη
την Τετάρτη 29 Μαΐου 2024, 18:00
Αίθουσα Σ, Παπαστράτου Παραλιακό συγκρότηµα, Βόλος
Τίτλος διάλεξης:
Einstürzende Neubauten
Συγκροτώντας, φροντίζοντας και αποδοµώντας συλλογές και αρχεία
Περίληψη
Στην παρουσίαση αυτή ζητήµατα φροντίδας συλλογών και αρχείων συνδέονται µε το πρακτικό ζήτηµα της ολοένα και συχνότερης ανάγκης αναθεώρησης της ιστορίας ενώ θα παρουσιαστούν έργα από τη συλλογή του ΕΜΣΤ που παρουσιάζουν διαφορετικές πτυχές της έννοιας του τεκµήριου εγείροντας ζητήµατα µέσου και υλικού φορέα. “Μέσα από αυτό το θέµα συνδέω την φροντίδα της συλλογής ενός µουσείου, προσωπική έρευνα σε οπτικοακουστικά αρχεία, πολιτικές συγκρότησης και διαχείρισης αρχείων, την ξεχωριστή θέση των οπτικοακουστικών αρχείων και πως συµφιλιώνουν τις συχνά αντίθετες έννοιες της προφορικότητας και της ιστορίας ενώ θα παρουσιάσω έργα από τη συλλογή του ΕΜΣΤ που παρουσιάζουν διαφορετικές πτυχές της έννοιας του τεκµήριου εγείροντας ζητήµατα µέσου και υλικού φορέα. Ίσως σαν γενικότερο προβληµατισµό θα ήθελα να διατυπωθούν ερωτήµατα δεοντολογίας και ηθικής γύρω από την αναταραχή του αρχείου και της ιστορίας. Είναι απαραίτητο να ξαναγυρνάµε στα αρχεία και να ξαναγράφουµε την ιστορία; Και αν ναι, για ποιους λόγους και µε ποιο τρόπο;”
Ο Σταµάτης Σχιζάκης, Ιστορικός τέχνης, Επιµελητής Φωτογραφίας & Νέων Μέσων ΕΜΣΤ σπούδασε Ιστορία και Θεωρία Τέχνης και Φωτογραφίας στο πανεπιστήµιο του Derby και Ιστορία Τέχνης στο Goldsmiths College, ενώ ολοκλήρωσε την διδακτορική του διατριβή πάνω στην εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στην τέχνη στην Ελλάδα στο πανεπιστήµιο του Sunderland. Από το 2005 εργάζεται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Μεταξύ άλλων έχει επιµεληθεί τις εκθέσεις: Μπία Ντάβου. Αναδροµική, (2008) (συνεπιµέλεια µε την Τίνα Πανδή), Γιώργος Δρίβας (un)documented (2009), Ρένα Παπασπύρου, Φωτοτυπίες απευθείας απ’ την ύλη, 1980-1981 (2011), Άγγελος Πλέσσας, Σχολή Μουσικής Ιδρύµατος Άντζελο (2011), Γιώργος Ξένος, Πορεία Νο 163 & Χίλιες εικόνες (2012), Φοίβη Γιαννίση, ΤΕΤΤΙΞ (2012), Δηµήτρης Αληθεινός. Αναδροµική (2013) (συνεπιµέλεια µε την Τίνα Πανδή), PLEXUS Πέτρος Μώρης-Μπία Ντάβου-Έφη Σπύρου (2015) (συνεπιµέλεια µε την Τίνα Πανδή), Μιχαήλ Καρίκης – Γιατί είµαστε µαζί (2023) τα προγράµµατα προβολών WonderWomen (2010), Secret Journeys (2011) στο ΕΜΣΤ καθώς και το πρόγραµµα Terrhistories-Greece στο πλαίσιο του 26ου φεστιβάλ Instants video στη Μασσαλία. Από το 2017 πραγµατοποιεί την Πρώτη, τελευταία και παντοτινή µπιενάλε του Ψηλορείτη.
Η εκδήλωση πραγµατοποιείται στο πλαίσιο του εργαστηριακού µαθήµατος επιλογής Διευρυµένες Χρήσεις των Οπτικοακουστικών Μέσων και οργανώνεται σε συνεργασία µε το µάθηµα Έννοιες και Πρακτικές των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστηµών.
Η παρακολούθηση είναι ανοιχτή για όσες και όσους ενδιαφέρονται.
02a_Schizakis