Πολιτισμική θεωρία

Κωδικός: ΥΠ 111

Εξάμηνο: 1

Μονάδες ECTS: 5

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα αποσκοπεί στην εξοικείωση φοιτητών και φοιτητριών με διαφορετικές θεωρήσεις του πολιτισμού και κατ’ επέκταση με διαφορετικά μοντέλα πολιτισμικής ανάλυσης σε μια ιστορική προοπτική. Ο σκοπός του μαθήματος είναι διττός καθώς αποβλέπει αφενός στην παρουσίαση των θεωρητικών πολιτισμικών μοντέλων, και αφετέρου στη χρήση της θεωρίας για την ερμηνευτική προσέγγιση πολιτισμικών προϊόντων με στόχο την ανάδειξη της σχέσης θεωρίας και ερμηνείας κοινωνικο-πολιτισμικών συμβάντων.

Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται οι διαφορετικές προσλήψεις του πολιτισμού από ρεύματα κριτικής σκέψης (Μαρξισμός, Σχολή Φρανκφούρτης, δομισμός, σημειωτική, πολιτισμικές σπουδές) μέσα από καλλιτεχνικά έργα και κείμενα αντιπροσωπευτικών εποχών. Γίνεται κριτική ανάλυση των κειμένων και των έργων, με στόχο την εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με τη σχέση της θεωρίας και της πολιτισμικής παραγωγής.

Παράλληλα, σε ένα δεύτερο επίπεδο, εξετάζονται σύγχρονα κοινωνικά και πολιτισμικά συμβάντα και επιχειρείται η ερμηνεία όψεων του σύγχρονου πολιτισμού που αναδεικνύονται μέσα σε αυτά με τη χρήση των θεωρητικών μοντέλων πολιτισμικής ανάλυσης που διδάχθηκαν.

Οι φοιτητές/τριες θα αναπτύξουν τις γνώσεις τους για θεωρητικές προσεγγίσεις, με έμφαση στην κριτική επισκόπηση της βιβλιογραφίας και στη διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων.

Προτεινομενη Βιβλιογραφια

  • Barker Chris & Jane Emma, Πολιτισμικές Σπουδές. Θεωρία και πρακτική, Εκδόσεις Τζιόλα, Αθήνα 2020. (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 94645725)
  • Philip Smith, Πολιτισμική θεωρία. Μια εισαγωγή, Κριτική, Αθήνα 2006. (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 11749)
  • Barthes, Roland, Μυθολογίες- Μάθημα, εκδόσεις Ράππα, Αθήνα, 1973.
  • Horkheimer M. & Adorno Th., Διαλεκτική του Διαφωτισμού, εκδ. Νήσος, Αθήνα 1996.
  • Marx K. & Engels Fr., Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 1984.
  • Williams, Raymond, Κουλτούρα και ιστορία, εισ.& μτφρ Βενετία Αποστολίδου, Εκδόσεις Γνώση, Αθήνα 1994.

 

Αναλυτικά για το μάθημα δείτε εδώ.