Educational Activities and Cultural Mediation (ΠΕ-3)

Code: ΕΠ 655

Semester: 6, 8

ECTS: 6

Elpida Karaba

COURSE DESCRIPTION

The course focuses on theoretical approaches and practices for the formation of a relationship between people and culture through the development of educational processes that promote dialogue and support experiential approaches to cultural contents for different audience groups. It examines the educational dimension of different cultural actors and institutions and their educational activities. Emphasis is placed on contemporary approaches to cultural mediation that aim to engage audience groups and communities in interpretation and co-creation. Students plan educational activities for non-formal and lifelong learning environments such as museums, cultural institutions, cultural institutions, archaeological sites, historical sites, cultural reference sites.

 

 

Syllabus

Suggested bibliography

  • Κανιάρη Α. & Μπίκος Γ. (2014). Μουσειολογία, πολιτιστική διαχείριση & εκπαίδευση. Αθήνα. Γρηγόρη. (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 41959464).
  • Νικονάνου, Ν. (επιμ.) (2015). Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/712
  • Νικονάνου Ν. & Κασβίκης Κ. (Επιμ.). (2008). Εκπαιδευτικά ταξίδια στο χρόνο. Αθήνα. Πατάκης.  (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 21550).
  • Σαββαΐδου – Καμπουροπούλου, Μαίρη (2015). Εκπαίδευση, Τέχνη και Δημιουργικότητα σε Σύγχρονα Μουσειακά Περιβάλλοντα. Αθήνα. Διάδραση
  • Hollins R. Etta. (2007). Ο πολιτισμός στη σχολική μάθηση. Αθήνα. Μεταίχμιο. (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 24216).
  • Shaffer E. Sh. (2019). Το παιδί και το μουσείο. Θεωρητικές προσεγγίσεις και παιδαγωγικές πρακτικές. Μαλαφάντης Κ. (Επιμ.). Αθήνα. Ψυχογιός. (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 86199662).