Βασικές Αρχές Κινηματογραφίας

Κωδικός: ΕΠ 647

Εξάμηνο: 6, 8

Μονάδες ECTS: 6

Διδάσκων: Απόστολος Κορδάς

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα επιδιώκει την ανάπτυξη σχεδιαστικών διαδικασιών και τεχνικών στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη οπτικοακουστικών – μη διαδραστικών έργων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη χρήση της οπτικοακουστικής γλώσσας, που, όπως κάθε άλλη γλώσσα, προϋποθέτει τόσο τη γνώση της αποκωδικοποίησης όσο και παραγωγής μηνυμάτων.


Στη βάση της παραπάνω διαπίστωσης γίνεται αναγκαία η γνώση τόσο της οπτικοακουστικής «ανάγνωσης» όσο και οπτικοακουστικής «γραφής», τόσο ως τρόπος επικοινωνίας όσο και ως τρόπος έκφρασης.
Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου γίνονται αναφορές και αναλύονται βασικές αρχές και τεχνικές της κινηματογραφίας, τη διάκριση των διάφορων κατηγοριών σκηνοθεσίας ανάλογα με το ύφος, την τεχνοτροπία και το είδος της οπτικοακουστικής αφήγησης. Πραγματοποιούνται προβολές ταινιών, ολόκληρων ή αποσπασμάτων και ακολουθεί κριτική ανάλυση, συζήτηση και πραγματοποιούνται μικρές πρακτικές ασκήσεις (μετατροπή ιστορίας σε σενάριο, άσκηση ντεκουπάζ, άσκηση storyboard, μοντάζ κ.λπ.). Τέλος εκπονείται από τους φοιτητές η «Τελική Εργασία» σε ομάδες 3-5 ατόμων με το «γύρισμα» μιας απλής ταινίας την οποία τη σχεδιάζουν και την πραγματοποιούν σε όλα τα στάδια παραγωγής της (σενάριο, ντεκουπάζ, μοντάζ κ.λπ.).

 

Λέξεις- κλειδιά:
Οπτικοακουστική «ανάγνωση» – «γραφή», Αφήγηση. Γραμματική και Συντακτικό του Κινηματογράφου. Σκηνή, Πλάνο, Λήψη, Ντεκουπάζ, Storyboard, Mοντάζ Κινηματογραφικός χώρος, Κινηματογραφικός χρόνος.

Προτεινομενη Βιβλιογραφια

  1. Συγγράμματα στον Εύδοξο
  • Bazin, A. Τι είναι ο κινηματογράφος. Τόμος Ι. Μτφ. Κώστας Σφήκας. Αθήνα, Εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα 1989.
  • Bordwell D., Thompson K., Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου, Εκδ. Πολιτεία, Αθήνα 2011.
  • Γκοντάρ Ζ. Λ., Τόμος Α. Ζαν Λυκ, Κείμενα και συνεντεύξεις, Μτφρ. Μάριος Μωυσίδης, Σώτη Τριανταφύλλου, επιμ μτφρ Μπάμπης Ακτσόγλου, Χρυσάνθη Παπαλά, εκδ Αιγόκερως 1988.
  • Chion M., Ο ήχος στον κινηματογράφο, Πατάκης, Αθήνα, 2010
  • .Guerin M. A., Η αφήγηση στον κινηματογράφο, υπεύθυνη σειράς Εύα Στεφανή, μτφρ. Δώρα Θυμιοπούλου, εκδ. Πατάκη 2003.
  • Καρακάσης, Α., Γούσιος, Χ., Κεφάλας, Κ. (2015). Εφόδιο για νέους ντοκιμαντερίστες. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/3870
  • Κυριακουλάκος, Π., Καλαμπάκας, Ε., (2015). Η οπτικοακουστική κατασκευή. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5709.
  • Κυριακουλάκος, Π. (2016). Πληροφορική Κινηματογραφία. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/6370.
  • Κουροσάβα Α., Κάτι σαν αυτοβιογραφία, Μτφρ. Μωραϊτης Μάκης, εκδ. Αιγόκερως 1990.
  • Landau C., White T., 161 Μυστικά για ένα νέο κινηματογραφιστή, μτφρ. Κατερίνα Κακλαμάνη, εκδ. Πατάκη 2008.
  • Lynch D., Κυνηγώντας το μεγάλο ψάρι, μτφρ. Πάντσιος Γιώργ, υπευθ. εκδ. Εύα Στεφανή, εκδ. Πατάκη.
  • Μπουνιουέλ Λ., Η τελευταία πνοή, μτφρ. Μ. Μπαλάσκα, εκδ. Οδυσσέας, 1984.
  • McKee R., Το σενάριο, ουσία, δομή, ύφος και βασικές αρχές, μτφρ. Αντ. Καλοκύρης, υπεύθ. σειράς Εύα Στεφανή, εκδ. Πατάκη.
  • Proferes, N., Film Directing Fundamentals, Εκδ. Focal Press 3rd ed. (2008)
  • Perree R., «Εισαγωγή στην Βιντεοτέχνη» Εκδ. Αιγόκερως,Αθήνα 1994.
  • Rees A. L., A History of Experimental Film and Video, Εκδ. British Film Inst. (1999).
  • Σαντοριναίος, Μ., Ζώη, Σ., Δημητριάδη, Ν., Διαμαντόπουλος, Τ., Μπαρδάκος, Γ., 2015. Από τις σύνθετες τέχνες στα υπερμέσα και τους νέους εικονικούς-δυνητικούς χώρους. Ένα εγχειρίδιο για τον καλλιτέχνη που ασχολείται με την ψηφιακή τέχνη.. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/6076
  • Σκοπετέας, Ι. (2015). Η δημιουργία της μυθοπλαστικής αφήγησης και τα είδη των κινηματογραφικών ταινιών. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5729
  • Στανισλάφσκι Κ., Η δουλειά του ηθοποιού με τον εαυτό του. 1. Το βίωμα, μτφ. Βίκυ Λιακοπούλου, εκδ. Πλέθρον 2016, Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 33156208
  • Στανισλάφσκι Κ., Η δουλειά του ηθοποιού με τον εαυτό του. 2. Η ενσάρκωση, μτφ. Χριστιάνα Μυγδάλη, Βασίλης Ντζούνης, εκδ. Πλέθρον 2016, Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 33156212
  • Στεφανή Ε., Ντοκιμαντέρ: Το παιχνίδι της παρατήρησης, εκδ. Πατάκη, Αθήνα 2017.
  • Siety E., Το πλάνο, μτφρ. Σωτήρης Καρκανιάς, εκδ. Πατάκη 2003.
  • Strauss F., Hueta A., Η κατασκευή μιας ταινίας, υπεύθυνη σειράς Εύα Στεφανή, μτφρ. Μαρία Γαβαλά, εκδ. Πατάκη 2007
  • Ταρκόφσκι Α., Σμιλεύοντας το Χρόνο, μτφρ. Σ. Βελέντζας, Νεφέλη, Αθήνα, 1987.
  • Tirard L., Master Class. Μαθήματα Σκηνοθεσίας από τους σημαντικότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές, Επιμέλεια Εύα Στεφανή, Μτφρ. Αλκυόνη Τσέγκου, εκδ. Παττάκη 2009.
  • Φελίνι Φ., Ο Φελίνι για τον Φελίνι, μτφρ. Καραϊσκάκη Τασούλα, εκδ. Οδυσσέας 1982.
  1. Άλλα προτεινόμενα συγγράμματα
    • Arijon D., Η γραμματική της φιλμικής γλώσσας Ι&ΙΙ, μτφρ. Βασίλης Βουτσινάς, εκδ. Plano 1986.
    • Bergman I., H μαγική κάμερα, μτφρ. Θόδωρος Καλιφατίδης, εκδ. Κάκτος 1989.
    • Brown Β., Cinematography theory and practice for cinematographers and directors, 4rd Edition, Εκδ. Routledge, New York 2021.
    • Lewis J., Τα εκφραστικά μέσα του κινηματογράφου, μτφρ. Στεφανία Ρουμπή,  εκδ. Καθρέφτης 2006
    • Mαρτέν Μ., H Γλώσσα του Kινηματογράφου, Κάλβος, Αθήνα 1984.
    • Συλλογικό έργο. Η πολιτική των δημιουργών, μτφρ. Μαρία Μπαλάσκα, εκδ. Αλεξάνδρεια 1989.
    • Συλλογικό έργο, Με το βλέμμα του σκηνοθέτη, σύνταξη – μτφρ. Μάκης Μωραϊτης, εκδ. Καθρέφτης 2007.
  1. Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

Αναλυτικά για το μάθημα δείτε εδώ.