Publishing: Theory, History, Mediums, Design

Code: ΕΠ 592

Semester: 5, 7

ECTS: 6

Christos Mais

Course description

The course concerns the general overview of the publishing field at national and international level, both in its historical and contemporary aspects. More specifically, it addresses the evolution of publishing from the Gutenberg era to the current era of the internet and digital publishing. Emphasis is placed on the analysis of central developments in the history of publishing and the analysis of the Greek case in relation to international developments. In this context, the interconnection of typography and publishing with the formation of national, political and cultural identities is highlighted.
Furthermore, the course deals with the presentation and analysis of different categories of publications (press, books, digital publications) and their subcategories. The aim is to understand both the nature of each category and its specific characteristics, and to highlight the points of convergence and divergence between the categories from the stage of production to that of consumption of the cultural product.
The course addresses the complex nature of different publishing media from self-publishing and DIY to professional design, as well as the digital intersection. This applies to both the production and transformation of print from its manual version to digital production, print and electronic. The aim is to fully understand the internal logic of each genre and therefore the different requirements for their design.
In addition, the course focuses on the analysis of the prerequisites and rules for editorial design. This mainly involves an understanding of the basic principles governing publishing and examples, both positive and negative, of all types of publishing will be used to aid understanding of the theory.

 

Syllabus

Suggested bibliography

  • Αξελός, Λουκάς, Εκδοτική δραστηριότητα και κίνηση των ιδεών στην Ελλάδα. Μια κριτική προσέγγιση των εκδοτικής δραστηριότητας στα χρόνια 1960-1981, Αθήνα, Στοχαστής, 2008.
  • Δρούλια, Λουκία, Ο ελληνικός τύπος 1784 έως σήμερα. Ιστορικές και θεωρητικές προσεγγίσεις, Αθήνα, ΕΙΕ, 2005.
  • Δρούλια, Λουκία, Η ιστορία του ελληνικού βιβλίου, Αθήνα, Κοτίνος, 2001.
  • Ηλιού, Φίλιππος, Ιστορίες του ελληνικού βιβλίου, Άννα Ματθαίου – Στρατής Μπουρνάζος – Πόπη Πολέμη (επιμέλεια), Ηράκλειο, ΠΕΚ, 2006.
  • Κάπος, Παναγιώτης, Το οικοσύστημα της εκδοτικής βιομηχανίας βιβλίου στον 21ο αιώνα, Σιδέρης, Αθήνα, 2022 (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 112694660).
  • Μάης, Χρίστος, «Η εκδοτική δραστηριότητα ως μέσο πολιτικής στράτευσης και συγκρότησης ταυτότητας: ο εκδοτικός οίκος “Ιστορικές Εκδόσεις” 1963-1967», Αρχειοτάξιο, 14 (2012), σσ. 66-80.
  • Ματθιόπουλος, Γιώργος Δ., Ανθολόγιο ελληνικής τυπογραφίας. Συνοπτική ιστορία της τέχνης του έντυπου ελληνικού βιβλίου από τον 15ο έως τον 20ό αιώνα, Ηράκλειο, ΠΕΚ, 2019¹¹.
  • Μπάνου, Χριστίνα, Το επόμενο βήμα του Γουτεμβέργιου: Οι εκδοτικοί οίκοι στην Ελλάδα στις αρχές του 21ου αιώνα, Παπαζήση: Αθήνα, 2012 (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 22771477).
  • Μνήμων (περ.), τ. 37 (2019-2020), σσ. 125-258. [Αφιέρωμα στην τυπογραφία και το έντυπο]
  • Bringhurst, Robert, Στοιχεία της τυπογραφικής τέχνης, Ηράκλειο, ΠΕΚ, 2019³.
  • Fahy, Conor, Εισαγωγή στην κειμενική βιβλιολογία, Αθήνα, MIET, 2013.
  • Mollier, Jean-Yves, Ανάγνωση και αναγνώστες στη σύγχρονη εποχή. Δοκίμια πολιτισμικής ιστορίας, Αθήνα, Πεδίο, 2021.
  • Thompson, John B., Οι έμποροι της κουλτούρας: Η εκδοτική βιομηχανία του εικοστού πρώτου αιώνα, Αθήνα, Πεδίο, 2017 (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68393736).