Critical Approaches to Art Education (ΠE-4)

Code: ΕΠ 656

Semester: 6

ECTS: 6

Course description

The course focuses on critical approaches to arts pedagogy in order to discuss theoretical issues and examine practical applications. Applications of arts education in both formal and non-formal education are analyzed and discussed with emphasis on the concepts of democracy, inclusion and equal participation. The course aims to critically approach and analyze educational applications and discuss alternative learning environments for arts education.

 

Syllabus

Suggested bibliography

  • Κανελλόπουλος Π. Τσαφταρίδης Ν. (Επιμ.). (2010). Τέχνη στην εκπαίδευση. Εκπαίδευση στην τέχνη. Εξερευνήσεις του δημιουργικού ρόλου της τέχνης στην εκπαίδευση. Αθήνα. Παγώνα. (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 16010)
  • Παύλου, Β. (2018). Εικαστικές τέχνες και εκπαίδευση. Τα παιδιά ως θεατές και παραγωγοί εικαστικών τεχνών. Αθήνα. Γρηγόρη. (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 77108867)
  • Πουρκός, Α. Μ. (Επιμ.). (2009). Τέχνη, Παιχνίδι, Αφήγηση: Ψυχολογικές και Ψυχοπαιδαγωγικές Διαστάσεις. Αθήνα. Τόπος.
  • Freire, Paulo, Η αγωγή του καταπιεζόμενου, Κέδρος – Ράππα, Αθήνα, 1977
  • Freire, Paulo, Πολιτιστική δράση για την κατάκτηση της ελευθερίας, Καστανιώτης, Αθήνα, 1977.
  • Rancière, Jacques, Ο χειραφετημένος θεατής, Εκκρεμές, Αθήνα, 2015.