Culture, Arts and Education (ΠΕ-1)

Code: ΥΠ 460

Semester: 4

ECTS: 5

Course description

The course examines the role of art museums as places of communication, cultivation of critical thinking, learning, expression and creation. It also examines the museum’s social role and the contribution of learning programs, inside the museum and offsite, to the equal access to culture and the elimination of social exclusion. It includes familiarity with learning theories and pedagogical methods for the design and implementation of museum educational programs and activities. It also covers analysis of the topic of audience development, ways of approaching different groups and developing collaborations / synergies with other institutions, with the aim of designing and implementing programs tailored to the needs and interests of each group. Examples and good practices of learning programs with school, special and mixed groups are presented. Finally, students through exercises-assignments become familiar with the design of learning programs and activities for art museums aimed at different audience groups.

 

Syllabus

Suggested bibliography

  • Bergala, A. (2016). The Cinema Hypothesis – Teaching Cinema in The Classroom and Beyond. Vienna: SYNEMA.
  • BFI. (2015). A Framework for Film Education.
  • Bolas, T. (2009). Screen Education (from film appreciation to media studies). Bristol: Intellect.
  • Buckingham, D. (2007). Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Αλφαβητισμός, Μάθηση και Σύγχρονη Κουλτούρα. (Ε. Κούρτη, Επιμ., & Ι. Σκαρβέλη, Μεταφρ.) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Παπαδόπουλος, Αθ. Δ. (2021). Τέχνη, Πολιτισμός και Παιδαγωγική. Εισ. Μπίμπου – Νάκου Ι. Χανιά: Πυξίδα της Πόλης
  • Smith, P. (2006). Πολιτισμική Θεωρία. Μια Εισαγωγή. (Ν. Μπουμπάρης, Επιμ., & Ν. Κατσίκερος, Μεταφρ.) Αθήνα: Κριτική.
  • Dodd, J. and Shandell, R. (2001). Including Museum: Perspectives on Museums, Galleries and Social Inclusion. Leicecster: RCMG.
  • Gombrich, Ε. (1999). Το χρονικό της τέχνης. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας.
  • Joo, E., Keehn, J., Ham-Roberts, J. (Ed.) (2011). Rethinking contemporary art and multicultural education (pp. 27-35). Routledge, New Museum
  • Μπελ, Τζ. (2009). Καθρέφτης του Κόσμου- Μια νέα ιστορίας της τέχνης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Νικονάνου, Ν. (επιμ.) (2015). Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/712
  • Serota, N. (1999). Εμπειρία ή ερμηνεία. Το Δίλημμα των Μουσείων Μοντέρνας Τέχνης. Αθήνα: Άγρα.